Ásványvíz a mindennapokra

Az ásványvizek főbb összetevői

 

Szervezetünk egyik legfontosabb alkotóeleme a víz. Naponta átlagosan 2-2,5 liter folyadékot kell elfogyasztanunk ahhoz, hogy belső egyensúlyunk fennmaradjon. A tiszta eredetű, természetes ásványvíz a biológiai vízigény kielégítésére a legalkalmasabb. Számos fontos ásványi anyagot és nyomelemet tartalmaz, amelyek a szervezet számára könnyen feldolgozhatók és beépíthetők. Az ásványvizek legfőbb nyomelemei a kalcium, a magnézium, a kálium és a nátrium. Ezek mellett megtalálható a klór (klorid ion), a vas, a cink, a foszfor (foszfát ionok), a fluor (fluorid ion) és a jód (jodid ion), szilícium (szilikát ion) is. A palackok oldalán általában csak a főbb összetevőket tüntetik fel, de vannak speciális ásványvizek is amelyek valamelyik anyagból többet tartalmaznak, ezeket általában adott gyógyászati céllal fogyasztják.

 

Magyarországon az ásványvizeket több csoportba sorolhatjuk:

 

1. Egyszerű termális vizek: Oldott anyagokban szegények, de hőmérsékletük magasabb, mint 20-25 Celsius fok. Ezek ivókúrában alkalmazva görcsoldó hatásúak.

 

2. Egyszerű szénsavas (savanyú) vizek: Természetes szénsavtartalmuk miatt kedvező hatást fejtenek ki az emésztőrendszerre, különösen jól érvényesül hatásuk a savhiányos gyomorhurutok kezelésében.

 

3. A meszes-földes ásványvizek jelentékeny mennyiségű kalciumot juttatnak a szervezetbe, hasznos kiegészítői lehetnek a táplálékkal bevitt kalciumnak. Az osteoporosis megelőzésében, terhesség és szoptatás alatt fellépő görcskészség csökkentésében lehet szerepük, előnyösek urológiai betegségekben, szív- és érrendszeri betegségek esetén. Magyarországon elsősorban a budapesti illetve Budapest környéki ásványvizek sorolhatók ide.

 

4. Alkalikus ásványvizek azok az ásvány és gyógyvizek, amelyekben a nátrium és a kálium, valamint a hidrogén-karbonát van túlsúlyban. Kedvező a hatásuk a savtúltermeléssel járó gyomorbetegségekre, terápiás felhasználásukban régóta jelentős helyet foglal el az ivókúra.

 

5. A szulfátos ásványvizekhez tartoznak a glaubersós, keserűsós vizek, magas szulfáti és nátrium vagy magnézium tartalommal. A hígabb keserűvizeket ivókúrában alkalmazzák, gyakran máj és epebetegségek kezelésére, míg a nagyon tömény keserűvizek a székrekedést szüntetik meg.

 

6. A Jódos-brómos ásványvizek kedvező hatását hypothyreosisban, jódhiányos strumában, arteriosclerosisban, hörghurutban írták le.

 

7. A vasas vizek vashiányos vérszegénység kezelésében, roborálás esetén, műtét utáni felerősítésre előnyösen alkalmazhatók.

 

8. A radontartalmú vizeket belégzésre, fürdésre és ivókúrára egyaránt használják, de a legelőnyösebb az ivókúra. Ezek értágító hatásúak, rendszeres alkalmazásukkal csökken a vérnyomás, enyhülnek az érelmeszesedéses panaszok, a fájdalom, kedvezően hat a cukorbetegségre, köszvényre.

 

 

Ásványvizekben előforduló fontosabb nyomelemek

Anyag neve Napi szükséglet (mg)
Kalcium 800
Magnézium 300 - 350
(megerőltető fizikai
munka / terhesség esetén: 450)
Kálium 3000 - 3500
Nátrium 2000
Foszfor 600 - 800
Vas nők 15 - 18 / férfi 12
Cink 15
Fluor 1,5
Jód 0,15
Klorid Sós ételeknél elegendőt felveszünk.

Kalcium

A kalcium a csontok és a fogak szervetlen állományának fő építőanyaga. Emellett az ideg és izomsejt működés és a sejten belüli jeltovábbításban is fontos ion. Rendszeres fogyasztásával megelőzhető a csontritkulás. Felszívódása függ a szervezet kalcium és D-vitamin szintjétől, valamint van egy aktív és egy passzív formája. Az aktív, a vékonybél kezdeti szakaszában történik, ez aktív transzport útján kalcium-kötő fehérje segítségével megy végbe. Mivel ennek a fehérjének termelődését a D-vitamin segíti, ezért D-vitamin hiányában ez a felszívási mód csökken vagy esetleg nem valósul meg. A passzív transzport koncentrációfüggő tehát az épp rendelkezésre álló és a szervezetben lévő kalcium mennyiségétől függ. Kalcium felszívódásakor a passzív transzport a domináns (háromnegyedét teszi ki). A bevitt kalcium teljes mennyiségének körülbelül 30%-a szívódik fel a szervezetben.

 

Magnézium

Jelenléte nagyon fontos az ATP-ből való energianyeréshez, az ATP hidrolíziséhez, az izmok működéséhez, köztük a szívizom működéséhez is. Emellett a fehérje és szénhidrát anyagcseréjében is szerepet játszik. Szintén szerepet tölt be a csontok felépítésében és a növekedéskor. Hiánya esetén felléphet ingerlékenység, álmatlanság, koncentrációs nehézségek, izomgörcs és szédülés is. A vékonybél teljes hosszában felszívódik a felszívódási arány általában 35 és 55% közé tehető. A magnézium később kiválasztódik a bélbe az epével, a hasnyállal és a bélnedvvel együtt, de utána szinte ismét teljesen felszívódik.

 

Kálium

Sejtek alkotóeleme, fontos szerepe van a szervezet folyadékháztartásának szabályozásában és az idegsejtek ingerületi folyamataiban (a nátriummal együtt). A szív munkájában is segít, ezért hiányakor felléphet vérnyomáscsökkenés, gyengeség és keringési rendellenességek. Több, mint 90%-a a vékonybél felső szakaszából felszívódik (aktív és passzív transzporttal), ebben segítségére van az inzulin. Ugyanúgy kiválasztódik az emésztőnedvekkel a bélbe, mint a magnézium és ugyanúgy később szinte teljesen újra felszívásra kerül.

 

Nátrium

Szabályozza a szervezet folyadék-háztartását és szerepe van az izmok és idegsejtek ingerelhetőségében. Fontos egyes enzimek aktiválásakor. Hiánya okozhat émelygést, gyengeséget vagy ájulást. Felszívódása aktív, energiafüggő transzport, a nyálkahártya sejtjeibe jut be mert ott a nátrium-kálium pumpa mindig alacsonyan tartja a nátrium szintjét. Ez a fajta felszívódás főleg a vékonybél kezdeti szakaszára jellemző, de ugyanúgy történik nátrium felszívódás a vékonybél többi részén és a vastagbélben is.

 

Cink

Több enzim felépítésében vesz részt. Szerepe van a szénhidrátok, fehérjék és zsírok anyagcseréjében és erősíti az immunrendszert. A vékonybél egész hosszán felszívódik és ennek is van aktív valamint passzív formája. Az aktív csak akkor érvényesül ha a cink nincs elég nagy koncentrációban a szervezetben és ezért egy hordozó közreműködésére van szüksége. Ez a hordozó általában peptid. Az összes bevitt cink mindössze 20%-a szívódik fel az emésztőrendszerből.

 

Klorid

 Általában nátriumhoz vagy káliumhoz kötött formában jut be az emberi szervezetbe (mint kősó, kálisó), ahol hidratált ionként van jelen a sejtekben és a sejt közötti állományban, hidrogénnel együtt szekretálódva alkotja a gyomorsavat, emellett fontos szerepe van a só-víz háztartás és a sav-bázis egyensúly fenntartásában, idegsejtek gátlási folyamatiban. Mivel ételeinket általában sózzuk, ezért konyhasóval mindig elegendő, gyakran túl nagy mennyiség jut a szervezetünkbe, ami vérnyomásemelő hatású.

 

Jód

 A pajzsmirigyhormonok (tiroxin és trijód-trionin) alkotórésze, ezért fontos szerepet tölt be az idegrendszeri szabályozásban, a növekedésben és közvetve hat a vérkeringésre is. Hiányakor lassul az anyagcsere, depresszió léphet fel és általános tünete a golyva, a pajzsmirigy megnagyobbodása. Az ivóvízben előforduló szervetlen jodid könnyen és szinte teljesen felszívódik, a szerves kötésben lévő jód molekulák csak lassan és nehezen. Magyarország legtöbb területén az ivóvíz jód tartalma kisebb a szükségesnél, így az ásványvizekkel felvehető jód nagyon fontos.

Vas A légzőfunkciók egyik legfontosabb eleme, sok enzim és az oxigén-szállítást végző hemoglobin működése is a vashoz kötött (hemoglobin központi ionja az Fe2+ ion). Szervezetünk teljes vaskészletének 70%-a a hemoglobinban található, a többi a lépben, a csontvelőben és a májban. Ha csökkentett a vasbevitel, a szervezet a raktárakból vonja ki és ezek kimerülését követően kezd csökkenni a hemoglobin vastartalma, ami vérszegénységhez vezet. Felszívódását csökkentik a csersav tartalmú tápanyagok (kávé, tea), mert ezek a vassal oldhatatlan komplexet hoznak létre.

Mima víz

Inni, vagy nem inni? Ez nem kérdés.

Népi bölcsesség szerint  éhen 3 hétig, szomjan 3 napig bírja egy átlagos ember szervezete. Inni tehát kell.  A kérdés csak az lehet, hogy kinek, mikor, mennyit és mit kell inni. Ebben nyújt segítséget a mimaviz.hu.

Ne feledje!

A Mima víz logója a minőség garanciája.

Kövess minket

 

Mima víz © 2015. Minden jog fenntartva.