Sportolók

A víz

A víz egy sportoló életében ugyanolyan fontos szerepet tölt be, mint bármely tápanyag vagy edzést támogató formula. A megfelelő vízbevitel ugyan nem fokozza a sportteljesítményt, de bármilyen rendellenesség a vízháztartásban komoly és gyors teljesítmény romlást – súlyos esetben életet veszélyeztető állapotot idézhet elő.

 

Az ásványi anyagok jelentősége egy sportoló életében

>>

A folyadékpótlás szabályai

 

 - Pihenőnapokon egy átlagos 75 kg tömegű sportoló 20°C-os hőmérsékleten napi 2 liter folyadékot igényel. Ez 10°C-ként 1 literrel nő, tehát a 40°C-os nyári melegben napi 4 liter folyadék elengedhetetlen.

 - A hipertóniás (tömény) oldat vízkiáramlást okoz, lassan szívódik és fokozza a szomjúságérzetet - A víz felszívódását fokozza a nátrium és a cukor, ezért egy alap sportital is gyorsabb hidratációt biztosíthat, mint a csapvíz.

 - A nagy melegben végzett kemény edzések során óránként 30-60 g szénhidrátot tartalmazó oldatot célszerű meginni, max. 8%-os higításban. Azaz a 30 g szénhidrátot minimum 3,75 dl vízben kell feloldani.

 - A nagymértékű folyadékveszteségre felkészülhetünk, ha a megelőző napon nagy mennyiségű, izotóniás italt iszunk, kisebb dózisokban, és edzés előtt egy órával még 500 ml-t iszunk.

 - A nagymértékű folyadékveszteséget ne egy dózisban pótoljuk.

 

 

Folyadékpótlás

 A sportolók folyadékpótlását nehéz megtervezni, mert a folyadékveszteség üteme képes hirtelen megemelkedni. Egy átlagos intenzitású edzés alatt is képesek vagyunk óránként 2 litert izzadni, és a vizelettel+verejtékkel+kilégzéssel távozott víz mennyisége az óránkénti 3 litert is könnyen elérheti. Irodalmi adatok szerint a maximális verejtékezési ütem 4 liter óránként. A verejtékkel együtt fontos ionok (nátrium, kálium, kalcium, magnézium) is távoznak. Normál, hétköznapi verejtékezés esetén a verejték mennyisége napi 100 ml-re is csökkenhet, ami nem jár érdemi ásványi anyag veszteséggel. A sportolókra jellemző sok liternyi verejték azonban oly mértékben üríti az ásványokat, hogy pótlásukra a hagyományos csapvíz és az ásványvizek már nem alkalmasak. Ilyen esetekben direkt nátrium- és kálium pótlásra van szükség.

 

 

>>

 

<<

Ásványok

 A víz és az ásványi-anyagok olyan tápanyagok, amelyek közvetlenül energiát nem adnak, ugyanakkor sokuk kulcsszerepet tölt be az anyagcsere-folyamatokban. A víz és az ásványi-anyagok a sejtek életéhez több szempontból is nélkülözhetetlenek, így kis mértékű hiányukban is teljesítménycsökkenés tapasztalható. Általánosan elfogadott tény, hogy a sportolók vitamin – és ásványi anyag igénye jelentősen meghaladja, egyes ásványi anyagok esetén a többszöröse is lehet az inaktív átlagemberek vitamin – és ásványi anyag igényének. Az ásványok elemi anyagok, tehát ásványokat nem lehet előállítani, bevitelüket ezért kívülről kell biztosítani. Bővebben az ásványok szerepéről >>

 

Mima víz

Inni, vagy nem inni? Ez nem kérdés.

Népi bölcsesség szerint  éhen 3 hétig, szomjan 3 napig bírja egy átlagos ember szervezete. Inni tehát kell.  A kérdés csak az lehet, hogy kinek, mikor, mennyit és mit kell inni. Ebben nyújt segítséget a mimaviz.hu.

Ne feledje!

A Mima víz logója a minőség garanciája.

Kövess minket

 

Mima víz © 2015. Minden jog fenntartva.